mandag 4. juni 2012

Fakes eller Gresk linsesuppe


om du vil.

Dette trenger du til 6 personer:

*500gr linser
*1 stor løk i skiver
*1-2 hvitløksbåter (2 anbefales)
*2 laubærblad
*1 tekopp tomatjuice
*1 knapp tekopp olje
*salt og pepper etter eget ønske

Vask linsenegodt. Legg de I en kasserolle med vann og la de koke ca 10 min. Hell av vannet og ha linsene tilbake I kasserollen med de andre ingrediensene og ha ønsket mengde vann. La det koke i 30 min.
Tomatjuicen kan utelukkes.

Gresk brød. (2 mellomstore)

Du trenger:
*900gr fin sammalt hvete
*1pk tørrgjær
*1ts salt
*3ss olje
*6dl varmt vann
*bland evt. inn sesamfrø, oregano, soltørkede tomater eller hakkede oliven. Jeg broker sesamfrø og oregano)

Bland alt det tørre god tog så tilsetter du væsken. Elt deigen godt i 10 minutter. Legg deigen i en bolle og dekk med et håndklede. La den heve i ca 1 time på et lunt sted.
Ha så deigen ut på et melet arbeidsbord og del deigen i to emner. Legg emnene på en let oljet stekeplate, dekk de med et hådklede og la de heve i ca 30 min. på et lunt sted.
Skjær så et snit med en skarp kniv på toppen av brødene og pensle de med olje om ønskelig.
Stek brødene I forvarmet stekeovn på 220gr i 10 min, så senker du varmen til 190gr og steker brødene i ytteligere 25 min.
 (bilder fra google)


0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Pauline Rammos. Drevet av Blogger.

© Pauline’s rom, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena